Söndag

Jaha. Så nu har det gått några dagar sedan sist igen. Men, gud, ja! Har ju faktiskt inte skrivit något sedan i onsdags. Hm...
Får skylla på dumma Facebook. Det tar lite för mycket av min tid de stunder jag sitter vid datorn.

Men vad har hänt sedan sist då?
Jo, jag var på kyrkogården i onsdags. Eller kyrkogårdarna. Först tände jag ljus för farmor i minneslunden och sedan gick jag till sysslings grav där jag träffade hennes två barn och hennes mamma. Vi stod och pratade och grät tillsammans en stund. Faktiskt första gången jag var där sedan urnsättningen i september. FY på mig! Men jag har forfarande inte tagit in att hon faktiskt inte lever längre. Nu när jag såg gravstenen för första gången och namnet stod där klart och tydligt så blev det mer "på riktigt". Sjukt va?
Men gravstenen var väldigt vacker. Ett vitt hjärta är inristat och så sitter det en liten duva och vakar över henne.

När vi skildes åt körde min chaufför (jag hade ordnat skjuts ja...) mig till en annan kyrkogård där jag tände ljus på Manges grav. Han dog i april 2002 och skulle ha fyllt 30 en månad senare. Jag skvallrade lite för honom om vad som händer här. Är man knäpp då?
När jag stod vid hans grav kom jag att tänka på att min syssling och han hade samma efternamn och även samma bokstav i början på förnamnet. Lite läskigt faktiskt!

Har blivit väldigt dålig på att skriva ner varje dag vad jag gjort så jag glömmer ju...

I går, lördag, var jag i alla fall en liten sväng på stan. Var inne i djuraffären (en av sponsorerna i hundklubben) och hämtade kupnger på 3 kilo gratis mat. De kupongerna är endast för oss i hundklubben, så det kan löna sig att vara med!

När jag var klar där gick jag bort till Vuxenskolans lokaler för att kolla läget på Släktforskningens dag.
Jag fick hjälp med att leta fram vad min gammelmormor (Edit Sofia Johansson) och gammelmorfars (Helmer Johan Elliot Johansson) föräldrar hette. Och när Edit och Helmer gifte sig och var de bodde osv.
De hann jag ju träffa eftersom jag var ca 12 år när de dog. Men kul att få fram deras födelseorter osv.
Sedan gick jag in och tittade på min farmor. Hade glömt hur gammal hon var när hon dog och så fick jag även fram hennes mammas namn. Farmor var visst född utom äktenskapet så någon pappa fick vi aldrig fram. Det känns igen, att vara född utom äktenskapet. Fast visst var det säkert värre på den tiden, 1920 när farmor föddes.
Något annat jag fick veta var att farmors mor var stenhuggardotter. Så jag antar att farmors morfar jobbade i gruvan i Lanna eftersom de bodde där. Inte konstigt att jag känner mig så hemma i trakterna av Lanna och Hidinge!
Och när jag satt där kom jag att tänka på Camilla Läckbergs bok "Stenhuggaren". Den fick liksom lite annan betydelse nu... Ska nog läsa om den snart.

Kl. 17 i dag ska jag ha ljusparty, så nu är det väl dags att logga ut. Ska fixa lite inför det, samt gå till Haga och handla och så är det ju gemensam hundpromenad kl.14.

Ha det gott!   Kram


 

Kommentarer
Postat av: Carin

Hej Ullis !!!

Jag tror dessvärre inte jag törs sätta ihop min 7 åriga kanariefågel med min snart 2 åriga undulat.

Nicco som undulaten heter e vansinnigt nyfis på Röding som Kanariefågeln heter. Men att ha dom i samma bur skulle nog aldrig funka. Nicco går ju in och ut precis som han vill medans Röding aldrig varit ute o flugit då detta va min gamla mammas fågel sen innan jag jag tagit över då min mamma dog för lite mer än 2 år sedan. Jo då jag har en svart alaska kanin med som heter Snoddas och som jag älskar så vansinnigt mycket. Han blir 3 år nu i Maj och är det första kanin jag ägt. Ha en skön söndag...Kram Carin the e-type special agent

2009-03-22 @ 11:32:57
URL: http://carinsweden.blogg.se/
Postat av: Agneta

Hejsan. Vad fick du reda på om farmor och farfar? Alltså din gammelmormor och morfar? Skulle vara intressant att veta lite mer om dem. som sagt man var ju inte så gammal när de gick bort. var 12 när farmor gick bort 1983 och 13 när farfar gick bort 1984. Kram Agneta

2009-03-23 @ 23:13:46
Postat av: Agneta

Hejsan! Vad fick du reda på om farmor och farfar? alltså din gammelmormor och morfar. Skulle vara kul att få veta lite mer om dem då jag var 12 och 13 när de gick bort 1983 och 1984. Ha det bra. Kram agneta

2009-03-23 @ 23:18:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0